At have en vækst på 72% over 18 måneder i et ellers fladt marked, er ikke noget man kommer sovende til. Det kræver noget særligt.
Flemming Seerup, Direktør hos Lan-Com A/S har nogle bud på det. Det kræver en god strategi (og at man fastholder den). Nogle gode medarbejdere, der har lyst til at arbejde – også ud over det sædvanelige, det rigtige set-up og ikke mindst de helt rigtige produkter til de rigtige priser.
For 3 år siden ændrede vi vores set-up. Vi valgte at smide vores gode agenturer på porten og i stedet udvikle vores egne produkter. Hermed kunne vi tilpasse vores produkter til det danske marked. Danske el-installatører er meget krævende, og det der efterspørges i USA er ikke nødvendigvis det, der efterspørges i Danmark. Vores kobber kabelsystem GIGA-LAN er et glimrende eksempel. Konnektoren til systemet er af høj kvalitet, som monteres nemt uden special-værktøj og fylder mindst muligt i de danske udtag. Som det eneste system (ud over Schneider) kan vi levere samtlige typer danske udtag og kablerne har højeste segregations klasse osv..osv..
Ud over at udvikle vores egne produkter (GIGA-LAN, LAN-OPTIC og LAN-RACK) så ændrede vi også vores tilgang til markedet. Nu havde vi de bedste produkter, og de var skabt til de helt store projekter. Vi valgte at koncentrere os om de helt store El-installatører, dog uden at glemme alle vores andre kunder. Det er nemlig fortrinsvis de største El installations virksomheder, som udfører de helt store projekter. Vi har i dag samhandelsaftaler med stort set alle de store El-installatører i Danmark. Vi har daglig kommunikation med beregnere, der netop sidder med disse projekter. Via Parabyg kan vi følge hvert projekt på tætteste hold og slå til på det rigtige tidspunkt.
Vi har forstået at positionere os et andet sted end vores nærmeste konkurrenter. Vi er i dag et projekthus og ikke ”box-moover” som vores konkurrenter. Når vores kunde har et projekt, så kan de trygt fremsende hele projektet til os. Vi gennemlæser projektet for ”fælder”, standarder og specifikationer – dernæst tilbyder vi produkter, der matcher med det beskrevne. Det giver en utrolig tryghed hos vores samarbejdspartnere.
Under hele projektets udførelse sørger vi for at være i god kommunikation med kunden så han føler, at han IKKE er overladt til sig selv. Når projektet er færdigt, så kan vi godt finde på at lave en evalueringsrunde med kunden, så vi (og kunden) næste gang er endnu bedre.
Vi er gode til at lytte og evaluere på vores kunder. Den største kritik vi har fået den seneste tid fra vores kunder er vores portal eller mangel på samme. Det er derfor en glæde at kunne præsentere vores helt nye portal.
En anden kritik vi har fået er vores forholdsvis langsomme levering. Vi har øget vores lagerbeholdning med 100%, så vi til enhver tid kan starte minimum to projekter op i samme kategori samtidigt uden at gå i leveringsstop. Vi har lavet et ”fast-box” leverings koncept, hvor vores kunder i hovedstadsområdet kan få leveret varer inden for 90 minutter. Vi har fået alle vores vitale produkter på hylden hos AO Johansen og med 49 afdelinger i hele landet, er der ikke mere end få kilometer til nærmeste ”pick-up”
Inden vi ændrede vores set-up havde vi måske 1-2 større projekter om året. Lige nu har vi 25-35 projekter om året.
Af Flemming Seerup, Direktør Lan-Com A/S